Éppen a legjobbkor, a karácsonyi bevásárlási szezon elején új, bank- és hűségkártya-helyettesítő szolgáltatással rukkolt elő a Magyar Telekom. Ez nem azt jelenti, hogy a cég mostantól banki üzletággal is rendelkezik, netán megvette a SuperShopot, csupán arról van szó, hogy elindult a MobilTárca szolgáltatás, amit a nevénél jobban szerintem semmivel sem lehet jellemezni, hiszem tényleg arról szól, hogy (virtuális) pénztárcát csinál az okostelefonból.

Ebben a pénztárcában képletesen éppúgy elhelyezhető bankkártya, vagy éppen hűségkártya, mint egy hagyományos pénztárcában, fontos érv viszont a mobil mellett, hogy bizonyos szinten biztonságosabb nálunk tartani, mint a pénztárcát. Ráadásul egyes kutatások szerint ma már előbb hagyjuk otthon a tárcánkat, mint a mobilunkat, vagyis egy olyan eszközről van szó, ami kvázi mindig velünk van.

Azért MobilTárcához jutni ma még nem olyan egyszerű, mint egy divatos bőr pénztárcához, az eleinte kissé komplexnek tűnő, több elemből álló szolgáltatás használatához ugyanis szükség van egy MobilTárca-képes okostelefonra (ezek listáját a Telekom weboldalán lehet megtalálni), valamint SIM-et is kell cserélni, ezt egyébként a Telekom szaküzletben ingyen elvégzik minden igénylőnek.

Az okostelefonon működő alkalmazáson keresztül elérhető szolgáltatáshoz az OTP-nél lehet virtuális MasterCard PayPass kártyát igényelni, ehhez természetesen egy OTP-s számla is szükséges -- később várhatóan más bankok is csatlakoznak majd a rendszerhez. Ez a kártya valójában csak egy adatsorként létezik a rendszerben, a bank az ilyenkor szokásostól eltérően nem ad át plasztikkártyát a fiókban az ügyfélnek, helyette a virtális kártyát a már említett okostelefonos appal lehet letölteni.

A kezdeti beállításokat követően a MobilTárca, illetve az okostelefon pont úgy működik majd, mint egy PayPass logóval ellátott bankkártya, vagyis elég csak közel érinteni a bankkártyaterminálhoz, és máris végbemegy az azonosítási, illetve fizetési folyamat. A tranzakcióhoz még PIN-kód megadására sincs szükség 5000 Ft értékhatár alatt, ettől pedig az egész folyamat jóval gördülékenyebbé válhat a kisebb értékű fizetések esetében.

A fizetés mellet a MobilTárcával a hűségpontokat is lehet gyűjteni, mivel a szolgáltatáshoz csatlakozott az egyik legnagyobb hazai loyality-hálózat, a SuperShop, emellett az InterTicket jóvoltából több rendezvényhelyszínen belépő helyett használható az okostelefon.

A MobilTárca platform még az indulással kapcsolatos kezdeti bizonytalanságok és kihívások ellenére is hosszú évek óta az egyik legjelentősebb, több iparágra kiterjedő együttműködését hozta, még akkor is, ha a Vodafone és a Telenor egyelőre nem tudja ügyfeleinek nyújtani a szolgáltatást. Ez azonban jövőre változhat, a felek emellett az elérhető kényelmi szolgáltatások körének bővítését ígérik.

Csak idő kérdése például, és a városi tömegközlekedésben is hasznossá válhat egy ilyesfajta kezdeményezés, Londonban például már hasonló mobilos megoldással lehet felszállni a buszokra és a metrókra, az elektronikus bérlet és jegy pedig már a BKK-nál is a csőben van.

Az Origót kiadó Origo Média és Kommunikációs Szolgáltató Zrt. kizárólagos tulajdonosa a Magyar Telekom Nyrt.